Nu iedereen veel thuis werkt, valt het steeds meer op hoe weinig efficiënt sommige kantoorruimtes zijn ingericht. Met name de akoestiek in een kantoorruimte kan sterk effect hebben op de productiviteit van je medewerkers. Een aantal voorkomende problemen zijn:

  • galm in de ruimte
  • moeite met concentreren
  • lastig om afzonderlijk te overleggen
  • mensen die elkaar storen als ze bellen
akoestiek kantoorruimte

Minder hard werken

Hoe vervelend het ook is: door die problemen met de akoestiek kunnen sommige mensen simpelweg minder hard werken. Ze worden snel afgeleid of raken snel moe van al het geluid. Dat verschilt natuurlijk per persoon, maar veel mensen zijn toch productiever als het stil is. Er zijn echter een aantal dingen die je kunt doen.

akoestiek kantoorruimte

Kantoorruimte optimaliseren

Allereerst zijn er maatregelen die je kunt treffen om de akoestiek in een ruimte te verbeteren. De galm vermindert daardoor en het zorgt dus voor minder lawaai. Dat kan door middel van speciale plafonds maar ook met wanden die gemaakt zijn om akoestiek te verbeteren. Verder kun je koptelefoons verschaffen die geluid van buitenaf dempen. Het is wel goed om te realiseren dat mensen elkaar dan minder goed verstaan. De open communicatie van een kantoortuin valt dan dus weg.

Categorieën: Tip