Een logistiek dienstverlener houdt zich bezig met diverse facetten rondom transport. Er zijn echter meerdere functies, die vallen onder de noemer logistiek dienstverlener, die elk hun specifieke werkzaamheden bevatten.

Logistieke dienstverlening groeit

Door de veranderende maatschappij is er een enorme ontwikkeling geweest op het gebied van logistieke dienstverlening. Op zowel nationaal als internationaal vlak, maar ook bij kleine en grote bedrijven. De invulling van een functie als logistiek medewerker is dus erg afhankelijk van de hoedanigheid, waarin de medewerker diens functie vervult.

Onderverdeling logistieke dienstverlener

De functie van logistiek dienstverlener is onder te verdelen in de volgende functiebenamingen:

Expediteurs

Een expediteur is een bemiddelaar tussen de klant en de vervoerder.
Zijn belangrijkste functiebestanddeel is de verantwoordelijkheid, voor het wegzetten van een transportopdracht. Indien dat nodig is, begeleidt hij de vervoerder bij het uitvoeren van zijn taak. Eventuele andere taken zijn het verzorgen van documenten voor vervoer en douane.

Vervoerders

Vervoerders zijn de bedrijven die het transport van goederen uitvoeren. Zij zijn ook de verantwoordelijken indien goederen niet, of te laat aankomen,of beschadigd raken.
Soms werkt een vervoerder samen met een ondervervoerder, dit is een ander bedrijf, dat door de vervoerder wordt ingeschakeld. Qua aansprakelijkheid is de vervoerder echter altijd de eindverantwoordelijke voor wat betreft een juiste transport.

Distributeurs

Een distributeur heeft vaak een grote hoeveelheid logistieke diensten, die hij of zij aanbiedt. Naast vervoer houdt deze logistiek dienstverlener zich ook bezig met distributie en opslag van goederen. Ook de assemblage, etikettering en facturering vallen onder de functie van een distributeur. Weliswaar is de distributeur degene die veel processen aanstuurt, de klant is te allen tijde leidend, waar het gaat om de diensten. Goede afspraken dienen dus op voorhand met de distributeur te worden gemaakt, om het werk zo te laten uitvoeren als de klant dat graag ziet.

Door als logistiek dienstverlener goed in te springen op de vragen uit de markt, kan de klant zo optimaal mogelijk worden bediend. Een goede locatie van waaruit gewerkt wordt, is daarbij van groot belang. Om een klant goed van dienst te zijn, is aandacht voor transportkosten namelijk een onderscheidende factor. Waar de klantenkring groeit, is het goed, in een regio gevestigd te zijn, waar voldoende werknemers te vinden zijn. Hoe meer logistieke dienstverlening er plaats dient te vinden, hoe meer werknemers er immers benodigd zijn. De logistieke dienstverlening is een snel veranderende markt. Oog hebben voor de wensen van de klant en hier adequaat op inspelen, kan van grote waarde zijn.

Categorie├źn: Geen categorie

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *